Un nou fenomen interesant se vede in sistemul achizitiilor publice (seap) si anume Achizitiile publice organizate prin Cumpararile Directe. Practic acest tip de achizitie era functional inca de la lansarea SEAP-ului dar se folosea mai putin. Acuma insa folosirea acestui procedeu de achizitii a devenit foarte populara. Oare de ce? Motivul cred ca este simplitatea prin care acest tip de achizitie i-ti da posibilitatea ca tu institutie publica sa atribui un contract cui vrei tu. Astfel dispare competitia, trasparenta, posibilitatea contestarii si asa mai departe. Singurul inconvenient este valoarea maxima a contractului atribuit care nu trebuie sa depaseasca valoarea stabilita prin lege. Dar si aceasta problema se rezolva prin achizitii repetate.
Sa va explic cum functioneaza:
Ca ofertant am dreptul sa public pe seap intr-un catalog de produse produsele mele, cu pret, stoc, descriere, cpv ( pana la 50 de produse gratuit, restul contr cost), dupa care vine institutia publica si cerer o oferta, sau altfel zis face o comanda de la cine vrea ea sa cumpere, aceasta comanda poate fi acceptata, sau respinsa de ofertant. E simplu, poti alege ca spital sau primarie pe cine vrei tu ca furnizor. Nu da dreptul si altor firme sa faca o oferta la cererea ta asaca cumperi legal fara nici o restrictie.
Mai jos voi incerca sa definesc aceasta categorie de achizitii.
Conform manualului de utilizare SEAP avem urmatoarea descriere:
In SEAP cumpararile directe au la baza catalogul de produse definit de ofertanti. Autoritatea
contractanta poate initia o achizitie de tip cumparare directa doar prin alegerea unui produs din
catalogul ofertantului.
Etapele cumpararii directe sunt urmatoarele:ale ofertantilor, alege un
Initiere achizitie - autoritatea contractanta consulta cataloagele de produse stabili si data limita pana la care ofertantul poate formula raspunsul.
Decizie ofertant
Decizie autoritate contractanta
- sa accepte oferta operatorului economic;
- sa refuze oferta, caz in care va completa motivul refuzului.
Daca autoritatea contractanta nu ia o decizie intr-un anumit numar de zile de la data de raspuns a
oferatantului, procesul de achizitie se va inchide, achizitia ramanand neatribuita.
- sa accepte cererea autoritatii contractante, caz in care va completa valorile pentru cheltuielile
suplimentare si reducerea; completarea acestor valori este optionala; valoarea finala a achizitiei se va
calcula adunand la valoarea produselor (pretul de catalog * cantitatea) valoarea cheltuielilor
suplimentare si scazand valoarea discountului; daca ofertantul nu va completa valori pentru cheltuielile
suplimentare si discount, pretul de vanzare va fi chiar pretul de catalog;
In cazul in care ofertantul nu furnizeaza nici un raspuns pana la data limita de raspuns stabilita de
autoritatea contractanta, procesul de achizitie se va inchide, achizitia fiind declarata neatribuita.
(P) Ai nevoie de cont pe SEAP, sau de reinnoire certificat SEAP? Intra pe site-ul : LicitatiiSicap.ro.
(P) Nu ai timp pentru a cauta licitatiile publice? Apeleaza la serviciile de monitorizare licitatii oferite de Licitatia.ro.
Ioana SRL / Tg. Mures, str. Arany Janos nr.13/2 / Jud. Mures, Romania / Telefon Mobil: +40 771 776 766 / web design by Dow Media