Sunt sau nu trucate licitatiile din Romania?

Legea concurentei (nr. 21/1996) interzice orice intelegeri intre agentii economici, care au ca obiect sau au ca efect denaturarea concurentei, in special cele care urmaresc participarea, cu oferte trucate la licitatii sau la orice alte forme de concurs de oferte.

Site-ul www.licitatia.ro, care se ocupa cu monitorizarea licitatiilor publice, a dorit sa afle, prin intermediul unui chestionar, care este parerea catorva firme privitor la neregulile intampinate pe parcursul participarii la licitatii publice. O majoritate de 85,42 % dintre respondenti a intampinat nereguli in momentul participarii la licitatii publice. Doar 14,58 % dintre cei care au raspuns intrebarii nu au avut probleme in acest sens.

Conform raspunsurilor primite, cea mai des intalnita problema sunt licitatiile cu caiete de sarcini dedicate. De asemenea, companiile considera ca licitatiile au cerinte minime de participare exagerate si ca unele licitatii au specificatii false. Unui mic procent de respondenti (2,08 %) li s-a cerut chiar mita.

Dupa parerea participantilor la studiul realizat de Licitatia.ro, mai mult de 50 % din totalul licitatiilor sunt fraudate. Cateva metode prin care se fraudeaza achizitiile publice sunt prin acte aditionale incheiate ulterior sau atribuiri directe, fara negociere.

Fraudarea licitatiilor este o practica ilegala in cadrul tarilor membre ale Uniunii Europene. In tara noastra, Consiliul Concurentei este institutia care deruleaza investigatii privind licitatiile trucate. In cazul in care ar observa ca o licitatie la care participa este trucata, un procent de 58,33 % dintre chestionati au raspuns ca ar sesiza autoritatile, pe cand 41,67% nu ar face sesizare.

Cu toate acestea, 79,17 % dintre firme au raspuns ca au participat la licitatii care au fost organizate si atribuite corect, insa se asteapta si la anumite imbunatatiri in procesul de atribuire a achizitiilor publice. Pentru ca procesul de achizitii publice sa fie corect, e nevoie ca ANRMAP sa fie mai atenta la avizarea documentatiilor de licitatie, caietele de sarcini trebuie intocmite de catre practicieni, trebuie o legislatie care sa impuna publicarea doar in Sistemul Electronic de Achizitii Publice, schimbarea criteriului de atribuire, specificatiile produselor licitate trebuie scrise si verificate de specialisti, supraveghere externa la deschiderea ofertelor si la intocmirea caietelor de sarcini. Printre sugestiile celor care au raspuns chestionarului au mai fost si: termen de licitatie suficient de lung, transparenta totala, sa se elimine sau sa se reduca cerintele minime, sa nu se mai permita cereri de functionalitati specifice anumitor produse.

Mai mult de jumatate dintre participantii la studiu ar dori ca procesul de achizitie sa fie intermediat si supravegheat si de firme private, nu doar de stat, iar aproape 44 % nu doresc acest lucru.

De asemenea, cei care au raspuns considera (intr-un procent de aproape 80 %) ca toate institutiile care raspund de buna desfasurare a licitatiilor s-ar putea comasa intr-una singura, adica sa fie o singura institutie cu toate atributiile care le au ANRMAP, CNSC, Agentia Nationala de Integritate, etc.

In concluzie, cu toate ca mai intalnesc si nereguli cand participa la licitatii publice, firmele continua sa isi depuna ofertele pentru procedurile de achizitie de lucrari, produse sau servicii, pentru ca asa pot aduce un venit suplimentar in bugetul propriu.

Blogul LicitatiiSEAP.ro ofera Informatii
Utile cu si despre SEAP/SICAP

(P) Ai nevoie de cont pe SEAP, sau de reinnoire certificat SEAP? Intra pe site-ul : LicitatiiSicap.ro.

(P) Nu ai timp pentru a cauta licitatiile publice? Apeleaza la serviciile de monitorizare licitatii oferite de Licitatia.ro.

Ioana SRL / Tg. Mures, str. Arany Janos nr.13/2 / Jud. Mures, Romania / Telefon Mobil: +40 771 776 766 / web design by Dow Media

×