CUMPARARI DIRECTE

Un nou fenomen interesant se vede in sistemul achizitiilor publice (seap) si anume Achizitiile publice organizate prin  Cumpararile Directe. Practic acest tip de achizitie era functional inca de la lansarea SEAP-ului dar se folosea mai putin. Acuma insa folosirea acestui procedeu de achizitii a devenit foarte populara. Oare de ce? Motivul cred ca este simplitatea prin care acest tip de achizitie i-ti da posibilitatea ca tu institutie publica sa atribui un contract cui vrei tu. Astfel dispare competitia, trasparenta, posibilitatea contestarii si asa mai departe. Singurul inconvenient este valoarea maxima a contractului atribuit care nu trebuie sa depaseasca valoarea stabilita prin lege. Dar si aceasta problema se rezolva prin achizitii repetate.

Sa va explic cum functioneaza:

Ca ofertant am dreptul sa public pe seap intr-un catalog de produse produsele mele, cu pret, stoc, descriere, cpv ( pana la 50 de produse gratuit, restul contr cost), dupa care vine institutia publica si cerer o oferta, sau altfel zis face o comanda de la cine vrea ea sa cumpere, aceasta comanda poate fi acceptata, sau respinsa de ofertant. E simplu, poti alege ca spital sau primarie pe cine vrei tu ca furnizor. Nu da dreptul si altor firme sa faca o oferta la cererea ta asaca  cumperi legal fara nici o restrictie.

Mai jos voi incerca sa definesc aceasta categorie de achizitii.

 Conform manualului de utilizare  SEAP avem urmatoarea descriere:

In SEAP cumpararile directe au la baza catalogul de produse definit de ofertanti. Autoritatea

contractanta poate initia o achizitie de tip cumparare directa doar prin alegerea unui produs din

catalogul ofertantului.

Etapele cumpararii directe sunt urmatoarele:ale ofertantilor, alege un  

Initiere achizitie - autoritatea contractanta consulta cataloagele de produse stabili si data limita pana la care ofertantul poate formula raspunsul.

 Decizie ofertant

- la primirea cererii, ofertantul are doua optiuni:
- sa refuze cererea autoritatii contractante, caz in care e obligat sa completeze motivatia refuzului; 

Decizie autoritate contractanta

(etapa apare doar daca ofertantul a acceptat cererea in faza anterioara) – la primirea ofertei autoritatea contractanta are doua optiuni:

- sa accepte oferta operatorului economic;

- sa refuze oferta, caz in care va completa motivul refuzului.

Daca autoritatea contractanta nu ia o decizie intr-un anumit numar de zile de la data de raspuns a

oferatantului, procesul de achizitie se va inchide, achizitia ramanand neatribuita.

- sa accepte cererea autoritatii contractante, caz in care va completa valorile pentru cheltuielile

suplimentare si reducerea; completarea acestor valori este optionala; valoarea finala a achizitiei se va

calcula adunand la valoarea produselor (pretul de catalog * cantitatea) valoarea cheltuielilor

suplimentare si scazand valoarea discountului; daca ofertantul nu va completa valori pentru cheltuielile

suplimentare si discount, pretul de vanzare va fi chiar pretul de catalog;

In cazul in care ofertantul nu furnizeaza nici un raspuns pana la data limita de raspuns stabilita de

autoritatea contractanta, procesul de achizitie se va inchide, achizitia fiind declarata neatribuita.

8 thoughts on “CUMPARARI DIRECTE

  1. corect,am insa doua mari nelamuriri.
    1. cand doresc sa editez un produs in catalog,trebuie sa scriu un COD,(cel cu DA……),altfel nu pot publica produsul.Deci ,nu vede nimeni,nimic.
    2. cu acel cod,daca l-as avea de la ”partea contractanta”,as putea publica produsul cu pretul,si…………sunt eu cel desemnat,asa-i?
    PANA LA URMA CARE E ADEVARUL?

  2. sunt institutie publica. Fac comenzile prin SEAP. Am un furnizor care nu este platitor de TVA. Dar cand imi aduce factura imi aduce cu pretul marit (un pret mai mare decat cel din SEAP). Ca si cum ar avea tva. E corect sa faca asa ceva???

  3. Buna ziua ,va rog sa imi spuneti si mie pasii pe care trebuie sa ii urmez pentru a putea posta la sectiunea ofertant un produs in catalog.Sunt la inceput si nu stiu absolut nimic
    Va multumesc

  4. puteti sa faceti o cerere in acest sens catre

    Centrul National de Management pentru Societatea Informationala (CNMSI)

    Adresa :
    Strada Italiana nr. 22, sector 2, cod 020976, Bucuresti

  5. Buna ziua, o intrebare referitor la cumpararile directe care apar pe Seap in care se specifica pe cine a ales autoritatea contractanta si cu ce suma, eu ca ofertant daca la acelasi serviciu am un pret mult mai mic (decat cel care a fost selectat) pot sa iau legatura cu autoritatea si sa incerc s-o determin sa ma aleaga pe mine din catalogul de produse !?

    Multumesc!

  6. Am si eu 2 nelamuriri:
    cumpararile directe – cum se procedeaza in acest caz?
    Public produsele dupa care institutia publica ma contacteaza?
    Referitor la licitatie – garantia depusa se returneaza daca nu castig licitatia?
    Dar daca castig licitatia?Ce se intampla cu garantia?

    Rog raspunsul dvs.
    Multumesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>