CUMPARARI DIRECTE

Un nou fenomen interesant se vede in sistemul achizitiilor publice (seap) si anume Achizitiile publice organizate prin  Cumpararile Directe. Practic acest tip de achizitie era functional inca de la lansarea SEAP-ului dar se folosea mai putin. Acuma insa folosirea acestui procedeu de achizitii a devenit foarte populara. Oare de ce? Motivul cred ca este simplitatea prin care acest tip de achizitie i-ti da posibilitatea ca tu institutie publica sa atribui un contract cui vrei tu. Astfel dispare competitia, trasparenta, posibilitatea contestarii si asa mai departe. Singurul inconvenient este valoarea maxima a contractului atribuit care nu trebuie sa depaseasca valoarea stabilita prin lege. Dar si aceasta problema se rezolva prin achizitii repetate.

Sa va explic cum functioneaza:

Ca ofertant am dreptul sa public pe seap intr-un catalog de produse produsele mele, cu pret, stoc, descriere, cpv ( pana la 50 de produse gratuit, restul contr cost), dupa care vine institutia publica si cerer o oferta, sau altfel zis face o comanda de la cine vrea ea sa cumpere, aceasta comanda poate fi acceptata, sau respinsa de ofertant. E simplu, poti alege ca spital sau primarie pe cine vrei tu ca furnizor. Nu da dreptul si altor firme sa faca o oferta la cererea ta asaca  cumperi legal fara nici o restrictie.

Mai jos voi incerca sa definesc aceasta categorie de achizitii.

 Conform manualului de utilizare  SEAP avem urmatoarea descriere:

In SEAP cumpararile directe au la baza catalogul de produse definit de ofertanti. Autoritatea

contractanta poate initia o achizitie de tip cumparare directa doar prin alegerea unui produs din

catalogul ofertantului.

Etapele cumpararii directe sunt urmatoarele:ale ofertantilor, alege un  

Initiere achizitie – autoritatea contractanta consulta cataloagele de produse stabili si data limita pana la care ofertantul poate formula raspunsul.

 Decizie ofertant

– la primirea cererii, ofertantul are doua optiuni:
– sa refuze cererea autoritatii contractante, caz in care e obligat sa completeze motivatia refuzului; 

Decizie autoritate contractanta

(etapa apare doar daca ofertantul a acceptat cererea in faza anterioara) – la primirea ofertei autoritatea contractanta are doua optiuni:

– sa accepte oferta operatorului economic;

– sa refuze oferta, caz in care va completa motivul refuzului.

Daca autoritatea contractanta nu ia o decizie intr-un anumit numar de zile de la data de raspuns a

oferatantului, procesul de achizitie se va inchide, achizitia ramanand neatribuita.

– sa accepte cererea autoritatii contractante, caz in care va completa valorile pentru cheltuielile

suplimentare si reducerea; completarea acestor valori este optionala; valoarea finala a achizitiei se va

calcula adunand la valoarea produselor (pretul de catalog * cantitatea) valoarea cheltuielilor

suplimentare si scazand valoarea discountului; daca ofertantul nu va completa valori pentru cheltuielile

suplimentare si discount, pretul de vanzare va fi chiar pretul de catalog;

In cazul in care ofertantul nu furnizeaza nici un raspuns pana la data limita de raspuns stabilita de

autoritatea contractanta, procesul de achizitie se va inchide, achizitia fiind declarata neatribuita.

25 thoughts on “CUMPARARI DIRECTE

  1. corect,am insa doua mari nelamuriri.
    1. cand doresc sa editez un produs in catalog,trebuie sa scriu un COD,(cel cu DA……),altfel nu pot publica produsul.Deci ,nu vede nimeni,nimic.
    2. cu acel cod,daca l-as avea de la ”partea contractanta”,as putea publica produsul cu pretul,si…………sunt eu cel desemnat,asa-i?
    PANA LA URMA CARE E ADEVARUL?

  2. sunt institutie publica. Fac comenzile prin SEAP. Am un furnizor care nu este platitor de TVA. Dar cand imi aduce factura imi aduce cu pretul marit (un pret mai mare decat cel din SEAP). Ca si cum ar avea tva. E corect sa faca asa ceva???

  3. Buna ziua ,va rog sa imi spuneti si mie pasii pe care trebuie sa ii urmez pentru a putea posta la sectiunea ofertant un produs in catalog.Sunt la inceput si nu stiu absolut nimic
    Va multumesc

  4. puteti sa faceti o cerere in acest sens catre

    Centrul National de Management pentru Societatea Informationala (CNMSI)

    Adresa :
    Strada Italiana nr. 22, sector 2, cod 020976, Bucuresti

  5. Buna ziua, o intrebare referitor la cumpararile directe care apar pe Seap in care se specifica pe cine a ales autoritatea contractanta si cu ce suma, eu ca ofertant daca la acelasi serviciu am un pret mult mai mic (decat cel care a fost selectat) pot sa iau legatura cu autoritatea si sa incerc s-o determin sa ma aleaga pe mine din catalogul de produse !?

    Multumesc!

  6. Am si eu 2 nelamuriri:
    cumpararile directe – cum se procedeaza in acest caz?
    Public produsele dupa care institutia publica ma contacteaza?
    Referitor la licitatie – garantia depusa se returneaza daca nu castig licitatia?
    Dar daca castig licitatia?Ce se intampla cu garantia?

    Rog raspunsul dvs.
    Multumesc

  7. Sunt nou si nu stiu pasii pentru a publica un produs in catalog ……… am preplatit 10 pozitii
    multumesc

  8. Buna ziua! Nu am reusit sa inteleg un lucru. Un produs publicat in catalog inseamna automat o pozitie de catalog?
    Multumesc!

  9. buna ziua,
    am si eu o nelamurire cum pot face reclamatie in Seap unei firmei de la care am achizitionat un produs .
    Va multumnesc!

  10. lucrez la o societate de transport in legatura cu ac directe daca am nevoie urgenta de o piesa pt un autobuz si o gasesc pe piata in orasul meu pot sa o achizitionez de acolo sau tot din seap

  11. De unde se pot cumpara pozitiile pe SEAP pentru incredintare directa, care este pretul pentru una si daca exista un nr. limitat ?

  12. Buna ziua, o intrebare referitor la cumpararile directe care apar pe Seap in care se specifica pe cine a ales autoritatea contractanta si cu ce suma, eu ca ofertant unde pot vedea pe cine a ales si suma?

  13. Firma nostra oferta servicii de mentenanta iluminat stradal. Oferta noastra de mentenanta difera in functie de localitate. distanta de deplasare numarul de sate ale comunei, de nr de locuitori etc. este corecta formularea serviciului ca fiind : Mentenanta iluminat stradal Comuna Y jud. X?

  14. Buna seara, va rog sa ma lamuriti si pe mine in clarificarea urmatoarei situatii aferenta unei proceduri de achizitie directa:
    O Autoritate Contractanta (AC) a publicat pe SEAP un anunt tip ‘Cumparari directe’ avand ca obiect servicii cu o valoare estimata de 50000 ron, criteriul de adjudecare fiind ‘pretul cel mai scazut’. Dupa expirarea termenului limita de primire a ofertelor, ofertantul X ( care a postat produsul respectiv in catalogul sau cu un pret de 36500 ron) a fost informat prin intermediul SEAP ca AC a initiat achizitia, pretul maximal afisat fiind de 30000 ron. Data limita a etapei a fost 02.05.2017 ora 17.00 Ofertantul X a intrebat AC daca nu s a strecurat vreo eroare la rubrica ‘Pret maximal’ iar AC a confirmat ca suma de 30000 ron este corecta. Prin urmare, in data de 02.05.2017 ora 16.58 ofertantul X a acceptat propunerea AC la pretul de 30000 ron. Dupa ora 17, ofertantul a verificat starea procedurii si a constatat faptul ca AC a atribuit contractul unui alt ofertant, Y, la ora 16.53, pentru un pret de 28000 ron.
    Va rog sa imi spuneti daca AC avea dreptul sa afiseze pretul maximal de 30000 ron avand in vedere bugetul alocat de 50000 ron si pretul de vanzare al ofertantului X de 36500 ron.
    De asemenea, va rog sa clarificati daca AC avea dreptul legal sa atribuie contractul de serviciu ofertantului Y atata timp cat ofertantul X a respectat termenul de acceptare al AC.
    Va multumesc anticipat!

  15. Buna seara din nou, va rog sa ma lamuriti asupraurmatoarei situatii aferenta unei alte proceduri de achizitie directa, protagonistii fiind aceeasi autoritate contractanta AC, acelasi ofertant X, acelasi ofertant Y:
    O Autoritate Contractanta (AC) a publicat pe SEAP un anunt tip ‘Cumparari directe’ avand ca obiect servicii cu o valoare estimata de 127000 ron, criteriul de adjudecare fiind ‘pretul cel mai scazut’. Dupa expirarea termenului limita de primire a ofertelor, ofertantul X ( care a postat produsul respectiv in catalogul sau cu un pret de 90000 ron) informeaza prin AC prin intermediul postei electronice ca a postat in catalogul sau la o anumita pozitie oferta sa privind procedura mai sus mentionata.
    A doua zi, ofertantul X informeaza din nou AC tot prin intermediul postei electronice ca este interesat de stadiul procedurii respective iar AC i a raspuns ca procedura este inca in derulare si nu este finalizata. Dupa cateva zile, ofertantul X verifica pe SEAP starea procedurii respective si afla ca respectivul contract de servicii a fost atribuit de catre AC ofertantului Y la un pret de 126000 ron ( in conditiile in care pretul sau a fost de 90000 ron).
    In urma unei interactiuni cu Autoritatea Contractanta, ofertantul X a primit informatia conform careia AC nu l a “gasit” pe SEAP deoarece a introdus un cod CPV eronat, desi denumirea contractului de servicii a fost introdusa corect, denumirea AC a fost introdusa corect iar ofertantul X informase deja de doua ori AC ca are produsul in catalogul sau.
    Va rog sa clarificati daca AC are obligatia sa identifice operatirii economici interesati doar dupa codul CPV, avand in vedere ca restul informatiilor completate de ofertantul X au fost corecte.
    Va multumesc!

  16. Sunt institutie publica,ce procent pot face achizitii prin SEAP si ce procent de pe internet?va rog ajutati-ma cu un raspuns

  17. Buna ziua,

    Am castigat un concurs pentru fonduri locale nerambursabile pe domeniul sport si pentru banutii primiti de la AC trebuie sa respect legea achizitiilor publice. M-am inregistrat ca AC in SEAP si doresc sa fac chizitii directe (pretul produselor / serviciilor este dub pragul prevazut de lege). Am facut prima achizite (de la ales oferta din catalog la atribuire). Ce fac acum? Astept contractul / factura sau mai trebuie facut ceva?
    Multumesc

  18. Buna ziua,
    Sunt operator economic si am rugamintea sa ma ajutati cu o nelamurire.
    Pot avea in catalogul meu SEAP acelasi cod CPV de mai multe ori cu preturi diferite? Mentionez ca serviciile sunt diferite ca descriere si ca valoare dar sunt nevoita sa folosesc acelasi cod CPV.
    Multumesc!

  19. Buna ziua,
    Sunt operator economic Produsul de catalog trebuie sa aiba Pret de catalog concret , pret cu care incheiem contractul cu AC?

    Multumesc

  20. Va rog sa-mi ziceti cine ar trebui sa se ocupe intr-o gradinita de SEAP ?Administratorul sau contabilul?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *